Onsdagen 29 juli

Efter nattens något ostadiga sömn vaknade vi strax efter åtta. Metodiskt plockade vi undan i tältet och packade in sakerna i fiestan. Jag gick till affären för att byta kylklampar och fick lära mig att det kostade tre kronor styck på enorm skånska. Efter 9 kr checkade vi ut och har man inte campingkort får man betala 130 kr extra.....hoppas det gäller för resten av livet för jag campar max vart tredje år...

Sen bar det av till Maxi för att inhandla frukost. Det är lite klurigt när man har en glutenintolerant liten pojke med frukost för bröd går ju inte så bra. Vi köpte risifrutti och kyckling till frukost =) och till lunch yougurt, frukt och choklad. Kl 10 var vi på Tosselilla och vi valde kön som gick minst fort så efter 50 minuter var vi inne.

Det var mycket att göra men vi var där till kl fyra..sen var det gasen i botten hem till en grillad karré och rosévin. Borta bra men hemma bäst!!!

Givetvis skulle Maja och Emil vara högst upp..........

Tisdag 28 juli Malmö - Ystad

Vi sa hej då till Mia och Chrill efter en god frukost ! Färden gick vidare mot Malmö och IKEA. Jag skulle bara handla småsaker men notan slutade på 1000 kr. Det blev mycket småsaker till barnens rum, men de är värda det!!
Vi åt lunch där innan vi körde vidare mot TUrning Torso!

De har byggt upp massa hus med spännande arkitektur runtomkring!

Sen åkte vi över södra skånes vidder tills vi var tillbaka i Ystad. Maja tycker det är jobbigt att åka bil långt så när vi stannade till i Dalby för att köpa nåt blodsockerhöjande fick hon syn på ett apotek. Jag fick köpa åksjukeband till både henne och Emil, men det var det värt för resten av resan (över 20 mil) hörde jag inte ett knyst om magont eller yrsel =)

Vi hittade en camping som hette Sandskogen - typ enda campingen i Ystad så den var stor!
Där var det trångt om tältplatser men vi fick klämma in oss mellan stugor och husvagnar och ett par andra tält. När vi rest tältet (svettigt innan allt är på plats) så tog vi oss en fika och jag en välbehövlig öl på en restaurang på området!

Därefter hade vi lovat Maja minigolf......(gissa vem som vann??)

Minigolfbanan låg precis vid milsvida stränder och havet dånade på natten när allt annat tystnade (det blev vi varse om när vi skulle sova)

Efter strandbesöket satt jag och lyssnade på några trubadurer tillsammans med alla par och barnen var och hoppade på studsmattor i området...sen var det lite mys innan vi kröp ner i vårt lilla tält....

Semester med Maja och Emil måndag 27 juli

Vi körde hemifrån med min lilla Fiesta kl 10. Eftersom vi ska tälta under resans gång kan ni ju tänka er att bilen var FULLPACKAD!! Jag som älskar Österlen hade planerat min rutt väldigt egoistiskt utan en tanke på ev åksjuka barn..
Vi stannde första gången på Ahlholmen och köpte glss och andra stoppet var i Brösarps backar!!

Vi fortsatte sedan ut längs kusten och stannade till på Buhres i Kivik- en underbar liten affär där de säljer alla havets läckerheter, ostar och kex. Vi köpte dock Spättekaka- ett skånskt påhitt som var alldeles för sött för oss, men det var glutenfritt så att vi alla kunde smaka.

Sen fortsatte resan ner till min favorit - Simrishamn. Det är dit Hasse och jag åker det tillfälle om året vi blir barnlediga. Då bor vi på hotell Svea. Denna gång stannade vi i hamnen och åt hamburgare och kebab, men de var sådär- alldeles för starkt kryddade tyckte vi alla tre......

Sen bar det förbi Brantevik och Skillinge längs med hela kusten genom Ystad och vidare bort mot Trelleborg.

Ett par mil innan Trelleborg ligger ett underbart litet samhälle som heter Beddingestrand. Där bor en f.d kollega med sin familj och trots att vi inte sett varandra på flera år var det som ett par  veckor sen. Tack Mia och Chrill för er gästvänlighet i ert underbara hus! Vilket jobb ni lagt ner på att renovera!. Vi drack lite rosévin, pratade, grillade kycklingfilé, barnen fick bada i poolen, spela alla spel de hade och vi sov gott i ett rum på övervåningen...Mysigt!

De har fått en Liten Edda som är 1½ som jag bara sett på foto och det var så kul att få se henne i verkligheten!!

Hon är sin mamma upp i dan!

SEMESTER!!

Vi har varit på Dragsö och badat vid ett par tillfällen! Knökat med folk, men eftersom barnen är stora kan jag ligga på berget. Maja, Emil, Alice och jag spelade SPINGO- dpelet jag köpte på Östarsjöfestivalen.

Emil hittade ett eget ställe....

Vi har varit och plockat svamp. På 10 minuter hittade vi ca 9 liter kantareller. Det är ett riltigt svampår i år pga av allt regnande kombinerat med värmen........

Jag har också varit på loppis på Gnistan tillsammans med 8000 andra......
Köpte en mjuk kylväska för en tia och böcker till mig och Maja...

Besöker min älskade kusin nästan varje gång jag är i stan. Hon får ju inte glömma bort mig. Hennes pappa var så snäll så han hjälpte mig och Hasse att lägga färdigt golvet i Emils rum och till helgen kommer de och hjälper oss med lilla hallen också..

I går skulle Annie och jag ha en stranddag tillsammans med min syster Marie och hennes barn. Vi valde Knipehall - en badplats ingen av oss varit på förut. Liten men supermysig.Tyvärr tyckte jag och Marie att det var lite kallt men det var mysigt att träffas och prata en stund......barnen badade på som vanligt.....hur många gånger som helst!

Annie värmde sig mellan varven....

På hemvägen körde vi inom min kollega som köpt ett hus i Lösen. Hon hade en supersnygg tvättmskin från 1927 som jag var tvungen att fota!!........

Annie var lite rädd för Bus i början, men när vi skulle åka hem blev hon modig så då ville hon klappa honom..

I dag har vi rensat garaget och kört upp ett lass på Bubbetorp. Vi har också satt väv i hallen mellan köket och Emils rum..den ska vi måla i morgon.....

Två kvällar i rad har jag varit på puben i stan. I förrgår träffade jag Kina och tog en öl på O`Lerays på kvällen, men det blev inte så länge för jag tog bussen hem så jag var hemma vid elva.

I går åkte Hasse och jag in och träffade hans kusin la med fru Vicky. Ninni och Pelle var också med. Trevligt men i dag skulle Hasse upp kl 7 för att köra Kevin till Trossö. Han skulle ta mopedkörkort idag och klarade det. Därför tog vi en taxi hem vid elva igår också.....kanske bra för man har varit hyfsat pigg i dag =)

Östersjöfestivalen

Vi åkte ner till Karlshamn efter att ha varit och badat på dagen. Jag åkte med Maja, Emil, Annie och en kompis till Maja. Vi körde efter fem så vid sex var vi framme. Vi gick och strosade på marknaden lite och lyssnade på gatumusikanterna. Emil hittade en trollerilåda med korttricks och jag köpte ett familjespel som heter SPINGO.

Sen gjorde vi oss redo och tog plats för att se karnevalståget...och till slut kom det!

Först gick en musikkår..

Sambatjejerna!

trummor.......

cowgirls..............................................................

lååånga farbrorn...

Copenhagen steelband!!

+ mycket mycket mer.........

Sen var det tivoli för de stora..

och tivoli för se små.............

Helkväll som vi kommer att göra fler gånger!! Ny tradition ..vi åker dit om ett år igen!

Redan torsdag

I tisdags slutade det med att jag gjorde ett lass pannkakor till barnen och sen åkte vi till Tallholmen på ett dopp! På em skulle Maja och Emil lämnas till mormor för hon har som tradition att alltid ta barnbarnen på sommarteater i Karlshamn.

Efter att ha lämnat hem Annie åkte jag till Bea för att ta en långpromenad. Efter en skön vandring på ca 8 km bjöd Mattias på korv med bröd och grillade majskolvar. Vi satt och mös på hennes veranda med vårt kaffe.

I går var det onsdag och då stod en fika på Brändaholm på programmet.
Men innan det åkte vi till Nina och fick Maja klippt i lite etapper för mer volym

Sen var det dax för fika hos Anders och Lotta.

Där är så fint!!

Utsikt från matplats och verandan...

En av alla detaljer i trädgården

Sen fikade vi på kladdkaka, glass med hjortronsylt och kanelbullar!!
Jag fick en massa spännande information om Dubai eftersom Lottas dotter malin med familj bor där just n. Hon ska vara där minst ett år till så egentligen skulle jag passat på att åka dit. Det hade nog varit en upplevelse!!

Efter en härlig avkoppling på denna fantastiska lilla ö gick vi ner till Dragsö för ett bad

Annie och Emil hittade massor av blålera som de gjorde en skål av som jag sen skulle frakta hem.....

Sen kom regnet och då bar det av hem till huset för att njuta av grill, potatis i folie och rosévin

Första semesterveckan!

Jag som alltid är så rastlös och måste ha saker att göra hela tiden ser fram emot att ha semester! Det är en rejäl utmaning. Jag vill att barnen ska känna att det har varit så kul och vi har varit på olika utflykter, hälsat på dem och dem och dem...min allra första semesterdag var igår..Hasse jobbar en vecka till. Jag kom ner och upptäckte att brödet nästan är slut och eftersom jag vid det tillfället hade tre tonåringar hemma var det bara att sätta sig i bilen för att köpa mera bröd.

Vi var också och hämtade en begagnad mobil till Emil hos min vän och ex-kollega Ulrika. Tänk vad bra det är med Face-book. Jag skrev en dag en undran om någon har en mobil liggande och jag fick svar inom en kort stund - Tack Ulle!

Vi körde Maja till en kompis och sen bar det av till Willys för att veckohandla. Vi köpte även en roller så jag kan bli klar med Emils rum nån gång!  Sen åkte vi hem...jag målade och gjorde lite lunch - barnen lekte med sniglar..det var IDYLL...men då far rastlösheten genom mig och i stället för att sätta mig och njuta säger jag till barnen; Hoppa in i bilen - vi ska se om vi hittar kantareller! Åh varför lär jag mig aldrig..När barnen är nöjda ska du vara nöjd!!

Nu tycker Annie och Emil att det är väldigt roligt att leta svamp och vi hade en mysig stund i skogen. Vi hittade t.o.m lite
kantareller.

Efter maten som bestod av köttbullar och makaroner skulle vi köra och hämta Maja hos sin kompis. Då åkte vi inom Nina och Micke och fick låna Mickes kofot. Så fort vi kom hem började Emil bryta upp sitt golv - vi ska lägga nytt. Åh vad han kämpade men han drog ut hela golvet själv!! Så nu är det målat och klart och nu är det bara golvet kvar. Sen kan jag montera hans säng och möblera, köpa lite nya saker och få ett mysigt rum igen!

Idag är en ny dag och jag har legat och läst tidningen. Jag har funderat på vad vi ska göra idag. Tanken var att det skulle vara klarblå himmel och då skulle vi ligga på stranden. Jag hör hur det rasslar till där nere och innan jag hinner blinka har alla barnen sprungit ner till grannbarnen! Det är nu jag ska vara LUGN - FÖLJ BARNEN.....de har hur kul som helst. Då måste jag inte fara iväg med dem bara för att jag ska. De kommer nog tycka att de har haft en bra vecka i alla fall <3

Avsked

Det är över en vecka sen jag bloggade men fredagen den 3 juli var det sista dagen för min kära kollega Anna och det var dessutom sista dagen för ett antal barn som ska börja förskoleklass till hösten. Man hinner fästa sig vid de små liven och även vid deras föräldrar. Vi har fredagsfika på jobbet som en tradition. Då har någon personal med sig något gott att fika på och så sitter vi i två omgångar i personalrummet. I förskolans värld har man inte förmiddagsfika varje förmiddag som i många andra världar. Nåväl denna fredag kom vi in i personalrummet för att se vad Anna skulle bjuda på...........

Där stod dessutom ett litet kort vid sidan om med en tårdrypande text som jag tyvärr glömt!

Igelkottsbarnen bjöds på monsterglassar och de fick också ett paket med döskallar på ...hm

En slags lupp med ljud så man kan se insekten på nära håll och dessutom höra hur det låter!
Tack Anna för den ganska läskiga presenten..vi kommer tänka på dig när vi använder den!

Det är ofta så när man byter jobb och nu går jag bara till mig själv. Man vill och tror att man ska hålla kontakt med alla sina kollegor för man har ju haft såå roligt tillsammans under den tid man jobbat ihop. Jag har sagt hej då på ett flertal ställen och jag har tappat nästan all kontakt med mina gamla kollegor. Därför är man nu lite luttrad och jag har bestämt att det INTE får bli så med Anna- Jag ska verkligen försöka behålla kontakten med henne..kanske tar jag barnen med mig för att se hur hon har det i sitt nya hus redan idag !

Vattenlek

Att hälla färgat vatteni olika behållare kan roa barn hur länge som helst

Tänk att det är en liter i alla tre behållarna trots att de ser så olika ut!!

Sen häller man tillbaka det i kannan och börjar om..........................

Under tiden äter vi vuxna jordgubbstårta i personalrummet (några åt gången förståss)

Anna min kollega till vänster slutar på fredag!! JAG KOMMER ATT SAKNA DIG ANNA!!

Loppis

Jag var med Julias fotbollslag på loppisen i Wämöparken. Jag fyndade faktiskt lite!