Julafton och juldagen

Oj vad det händer mycket just nu! Våra jultraditioner brukar se ut så här; På julafton spelar vi antingen fotboll eller innebandy och sen är det gröt, tomte, mat osv. På juldagen är det lite mer fest. Då går vi julrundan (nuförtiden endast de vuxna för barnen har tröttnat). Då går man en långrunda och har stopp längs vägen där man värmer sig med nåt starkt. Sen går man hem och äter lutfisk och på kvällen sjunger vi ur den svenska sångboken tills grannarna knackar på dörren:) På annandagen träffar vi min familj under betydligt lugnare men ändå trevlig form.

Pga av att Hasses syrra gärna ville vara med på fotboll bytte vi den till juldagen (hon jobbade julafton) så vi fick inleda helgen med julrundan



Vi gick runt stumholmen och hem över delar av Trossö



På eftermiddagen gick vi upp till NinnI och Pelle. Vi tittade på kalle Anka kl 15 men ärligt talat när kl var kvart i fyra sa nån av barnen att de ville börja äta så det är första gången i hela mitt liv jag missar delar av Kalle och hans vänner, men det var sååå befriande. Det märks att man börjar få stora barn. Mina barn var med sin pappa detta året på julafton så de är med mig på juldagen. Vi kör vartannat år. Nåväl maten......alltså jag föreslår att dela upp den på två dagar för efter det kalla (sill, lax, gubbröra, ägg, kokt potatis mm) så är man ju mätt. Det spelar ingen roll om man väntar en timme, jag är ändå lika mätt. Då blir det varma mindre gott. Vi har tunna revben på julbordet och barnen och hasse bara älskar det! 

Ok att vi ruckade på kalle , men vi ruckar inte på att en person handlar tidning och under tiden knackar det på dörren och det kommer in någon i hallen och säger "finns det några snälla barn". Av nån konstig anledning säger alltid vår tomte "tomten törstig" och då får han nåt i glaset. Han säger att han har lättare att se vad som står på paketen då. Eftersom hasse skriver så slarvigt på paketen hade tomten mycket svårt att läsa.



Alla barn var nöjda med sina julklappar tomten farit runt och köpt. Det är bra. Är barnen nöjda är vi nöjda.
Sista traditionen denna dag är att alla måste se Karl-Bertil Jonssons julafton- han som tar från de rika och ger till de fattiga. Den är så fin och med Tage Danielsson som läser sagan kan man inte tycka det är annat än bra!


På JULDAGEN spelade vi fotboll nere i Sparresalen. Vi är många när vi träffas och denna gången var vi 15 personer så det blev bra. Det är bra att få en vink var man ligger konditionsmässigt inför det nya året och jag kan säga att vältränad är det sista jag är just nu.Det får bli I forms löparprogram som nyårslöfte och jag får börja med 5 km som mål. Jag var helt slut och hade träningsvärk i flera dagar (typ fortfarande) Tyvärr glömde jag kameran så det blev ingen dokumentation på detta.

Denna eftermiddagen kom alla till oss. Vi var fler i dag än i går så det passar bra att vara i vår stora lägenhet då.
Vi började med att servera mat till barnen. Inga av barnen gillar lutfisk så i år blev det uppskattad lasagne i stället.
Alla vuxna gillar lutfisk vilket jag har mycket svårt att förstå. Jag har svårt att titta på när den äts av någon annan...det är den dallriga konsistensen. Därför åt jag lasagnen som blev över och potatisgratäng, köttbullar och prinskorv som också blev över från i går.



Resten av dagen dricker vi gott och sjunger sånger.




.......Siste man gick hem halv ett...........

Kommentarer
Postat av: Anonym

Äntligen uppdatering! Skönt att se att ni har haft det bra! Följer med spänning och håller tummarna för att allt går bra med "du vet vad" (vet inte om det är officiellt än) Kram kram

2008-12-28 @ 18:28:51

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0